Els corredors de tren que no es faran


CALENDARI. Germà Bel nega que s’acabin invertint 49.809 milions en set anys en l’ample europeu si no s’ha pogut fer en la “dècada prodigiosa”. IDEOLOGIA. Qualifica d’ideològiques les polítiques espanyola i catalana de transport.

Diari ARA 27.10.2001 - Xavier Miró (Barcelona)

Si en la darrera dècada, encara en plena expansió econòmica a l’Estat espanyol el govern espanyol no ha invertit 49.809 milions en les noves línies de tren d’alta velocitat (TAV) menys ho podrà fer en els pròxims set anys de recessió com ha promès el ministre Blanco.

Aquesta és una de les reflexions que va fer ahir en el cicle de conferències de l’Ateneu Barcelonès Germà Bel, el conegut catedràtic d’economia aplicada de la UB. El que havia de ser una xerrada sobre l’impacte econòmic a Catalunya del futur corredor del Mediterrani es va convertir en una càustica reflexió sobre la concepció de les infraestructures, que segons ell, predomina en la política espanyol i catalana.

 La tesi és la següent. Mentre que a Alemanya o a França dissenyen i executen les infraestructures basant-se en polítiques de transport, aquí és política ideològica la que les determina. Per això es construeix un aeroport a Ciudad Real o a Alguaire, on no volen avions, o s’impulsen projectes faraònics que hauran de pagar les futures generacions, com ara els nous aeroports de Barajas i el Prat, el TAV i el tram central de l’ L9 del metro.

 Es construeix un TAV entre Albacete, Conca i Toledo i com que només hi viatgen nou persones per un cost de 18.000 euros diaris, Renfe a d’acabar eliminant el servei. Es justifica la construcció del TAV fins a França perquè es podrà viatjar en sis hores entre Barcelona i París, quan ningú que ho pugui evitar utilitzarà el tren si pot fer-ho només en dues hores en avió i per un cost semblant o menor.

Bel defensa la construcció del corredor Mediterrani de mercaderies però qüestiona alguns arguments. Segons ell, no permetrà al port de Barcelona ser la porta d’entrada a Europa de les mercaderies d’Àsia ja que continuarà sent més barat fer el tomb a la Península en vaixell i arribar dos dies després a Rotterdam o Anvers. 

La política ideològica i no econòmica en infraestructures que es practica aquí és, segons Bel, la causa que l’estat defensi com a prioritaris cinc corredors ferroviaris. Si la UE reclamés als països que no executen en el termini compromès els projectes subvencionats per Europa, només s’hauria presentat com a prioritari el corredor mediterrani.  

Els Comentaris estan tancats